Het leven is nauw verweven met beweging. Al het levende uit
zich in beweging. Zonder dat is de wereld zoals die om ons heen
verschijnt niet voorstelbaar.
Ook de mens als zodanig is een en al levende beweging. Zelfs als
de mens slaapt kunnen we nog allerlei bewegingen aan het lichaam
waarnemen. Pas bij het sterven zien we dat leven en beweging
afscheid nemen van het menselijk lichaam. Maar de mens kent niet
alleen zichtbare uiterlijke beweging, ook zijn we ons bewust van
een grote schakering aan innerlijke bewegingen. In onze ziel
ontmoeten we dagelijks, wat we noemen, een groot scala aan
gemoedsbewegingen. Vreugde en leed, hoop en angst zijn stemmingen
die ons innerlijk bewegen.
Ook in ons gedachtenleven kennen we beweging. We spreken niet
voor niets van een gedachtengang, of van het volgen of opbouwen
van een gedachte. Het ligt dan ook voor de hand dat in de
menselijke ontwikkelingsweg de beweging de grondslag vormt voor
zijn specifieke menselijke vaardigheden: het spreken en het
denken.
Dat onze 'innerlijke'- en 'uiterlijke' bewegingen een van
oorsprong duidelijke relatie met elkaar hebben, wordt zichtbaar
aan de vele - zeker niet willekeurige - gebaren waarmee iemand
zijn spreken begeleid; of aan de lichaamshouding van iemand die
in de put zit of juist uitzinnig van vreugde is.
In de zogenaamde wat temperamentvollere landen wordt het spreken
vaak veel levendiger met gebaren begeleid dan bij ons de gewoonte
is. Hier kan men bij uitstek aan iemands gebaar of houding zien
wat hem innerlijk beweegt. In onze westerse cultuur echter zien
we dat alle vormen van menselijke of mensvriendelijke beweging
afnemen. Veel mensen kennen zittend werk, of werk waarbij alleen
nog maar een enkel specifieke handeling nodig is.
In de eurythmie, die als een relatief jonge bewegingskunst
omstreeks 1911 door Rudolf Steiner ontwikkeld is, gaat het er om
de 'innerlijke' beweging weer in overeenstemming te brengen met
de 'uiterlijk' beweging. Het gesproken woord of muziek zijn ook
uiterlijke hoorbare verschijningen van een 'innerlijke' beweging.
In de eurythmie maken we deze innerlijke beweging niet hoorbaar,
maar zichtbaar. En evenzeer als de taal en muziek hun
wetmatigheden kennen, heeft ook de eurythmie, of zelfs de beweging
als zodanig, zijn eigen wetmatigheden.
Maarten van Ek
terug naar Artikelen per categorie